MIASTO BEZ RABINA NIE MOŻE ISTNIEĆ
Rabini, podrabini i kandydaci na rabinów guberni warszawskiej w latach 1888-1912
Miejsce: Galeria Plenerowa na Międzymurzu Piotra Biegańskiego przy Placu Zamkowym
Data: 10-23 września 201
10 września rozpoczęła się kolejna prezentacja w ramach trwającego od maja cyklu wystaw w przestrzeni miejskiej.
Tym razem było to wyjątkowe świadectwo dziejów społeczności żydowskiej zamieszkującej ziemie polskie od Średniowiecza. Po raz pierwszy zostało pokazanych ponad 50 unikatowych fotografii portretowych z przełomu XIX i XX wieku – pochodzących ze zbiorów Archiwum Państwowego m.st. Warszawy, do tej pory nie publikowanych.
Na zdjęciach zobaczyć można było sylwetki rabinów oraz kandydatów na rabinów w miastach dawnej guberni warszawskiej. Wielu z nich, jako administratorzy gmin żydowskich i przewodnicy duchowi, zyskało uznanie nie tylko w kraju, ale i za granicą. Są wśród nich rabini ówczesnych miejscowości podwarszawskich: Azriel Ankier – rabin Powązek, Josef Najhauz – rabin Woli, Henoch Giberstein – rabin Mokotowa oraz rabin Płońska, a następnie Warszawy – Hersz Chaskiel Michelson.
Autorem scenariusza wystawy jest Marta Rzepecka-Aleksiejuk z Archiwum Państwowego m.st. Warszawy (tel. 22 724 74 89, mrzepecka@warszawa.ap.gov.pl).
Biogramy rabinów opracowali: dr Zofia Borzymińska i dr Rafał Żebrowski z Zakładu Varsavianistycznego w Żydowskim Instytucie Historycznym im. E. Ringelbluma oraz dr Anna Wiernicka; we współpracy z archiwami państwowymi i urzędami stanu cywilnego.
Opisy miejscowości stworzyli: dr Eleonora Bergman, dr Hanna Węgrzynek i dr Paweł Fijałkowski z Zakładu Varsavianistycznego w Żydowskim Instytucie Historycznym im. E. Ringelbluma.
Na wystawę zapraszają: Archiwum Państwowe m.st. Warszawy i Stołeczna Estrada
GLORIA UTRACONEJ PRZESZŁOŚCI
Miejsce: Galeria Plenerowa na Międzymurzu Piotra Biegańskiego przy Placu Zamkowym
Data: 14 sierpnia - 9 września 2012
Kolejna wystawa w Galerii Plenerowej była prezentacją fotografii pochodzącej z Izraela Diti Ravner – absolwentki Avni Institute (Instytutu Sztuk Pięknych w Tel Avivie).
Tematem prac wystawy „Gloria utraconej przeszłości” są stare warszawskie budynki, świadectwa dawnego oblicza stolicy. Na zdjęciach widzimy zabudowania Ulicy Próżnej, Waliców, Krochmalnej, Łuckiej i Chłodnej, a także Pragi. Dla artystki są wspomnieniem przedwojennego życia, które za pomocą aparatu próbuje uchwycić i ofiarować im nieśmiertelność.
- Budynki opowiadały mi swoje historie, a ja odpowiadałam robiąc zdjęcia, kolekcjonując w ten sposób kawałki świetności ze stosów dewastacji. Niemal czuję cienie poruszające się po tych ulicach, i choć to dzieje się tylko w mojej wyobraźni to wiem, że w ten sposób udało mi się odnaleźć moich przyjaciół – .
UMÓWIŁEM SIĘ Z NIĄ NA DZIEWIĄTĄ...CZYLI O ROZRYWKACH PRZEDWOJENNEJ WARSZAWY
Miejsce: Galeria Plenerowa na Międzymurzu Piotra Biegańskiego przy Placu Zamkowym
Data: 17 lipca - 13 sierpnia 2012
Miasto Stołeczne Warszawa, Archiwum Państwowe m.st. Warszawy i Stołeczna Estrada zapraszają na otwarcie wystawy pt. Umówiłem się z nią na dziewiątą… czyli o rozrywkach przedwojennej Warszawy, które odbyło się 17 lipca o godz. 14.00 w Galerii Plenerowej usytuowanej między murami obronnymi Starego Miasta przy placu Zamkowym, w Międzymurzu im. Piotra Biegańskiego.
Na przykładzie ponad 120 fotografii i grafik oraz relacji i wspomnień wystawa prezentuje ofertę kulturalną i rozrywkową przedwojennej Warszawy. Zabiera do modnych kawiarni i restauracji, w których toczyło się życie towarzyskie ówczesnej stolicy, do teatrów i kin, na elitarne rauty i bale wydawane we wnętrzach Zamku Królewskiego, Hotelu Europejskiego i Akademii Sztuk Pięknych. Zaprasza na nadwiślańskie plaże i wycieczki statkiem na Bielany, do popularnych kabaretów i na dancingi do Adrii.
Materiały prezentowane na wystawie pochodzą ze zbiorów Archiwum Państwowego m.st. Warszawy i Narodowego Archiwum Cyfrowego, partnera projektu. Partnerem wystawy jest także Stowarzyszenie Przyjaciół Archiwum Państwowego m.st. Warszawy.
Europan - międzynarodowy konkurs architektoniczny dla młodych profesjonalistów z dziedzin architektury, inżynierii, planowania i budowy miast, organizowany od 1988 roku w cyklach dwuletnich przez federację Europan Europe.
Miejsce: Galeria Plenerowa na Międzymurzu Piotra Biegańskiego przy Placu Zamkowym
Data: 3-16 lipca 2012
Europan Europe - federacja zainicjowana w 1988 roku przez 9 państw europejskich, zrzeszająca dziś narodowe struktury 22 państw organizujących w cyklach dwuletnich międzynarodowy konkurs architektoniczny Europan, którego celem jest zaangażowanie młodych profesjonalistów w poszukiwanie awangardowych rozwiązań, nowatorskich idei i możliwości w zakresie budowy współczesnego miasta europejskiego oraz podejmowania efektywnego, konstruktywnego dialogu organizatorów, uczestników, decydentów i inwestorów. W 2006 roku do federacji Europan przystąpiła Polska, jako kraj stowarzyszony, zgłaszając do dziewiątej sesji konkursu teren Czyste położony na Woli w Warszawie, Europan Polska.
PIŁKA W GRZE
Miejsce: Galeria Plenerowa na Międzymurzu Piotra Biegańskiego przy Placu Zamkowym
Data: 19 czerwca - 2 lipca 2012
Euro2012 wchodzi w fazę półfinałów, czyli nadal „Piłka w grze”.
We wtorek 19 czerwca w Plenerowej Galerii Stołecznej Estrady przy Barbakanie pojawiła się trzecia w tym sezonie ekspozycja. Tym razem dzięki współpracy z Muzeum Karykatury w Warszawie zobaczyliśmy bardzo aktualną tematycznie ekspozycję „Piłka w Grze”. Był to wybór 47 prac Międzynarodowego Konkursu na Rysunek Satyryczno-Humorystyczny pod tym samym tytułem, który został rozstrzygnięty pod koniec maja. Dodatkową atrakcją było spotkanie z artystami, którzy w sobotę 23 czerwca w godzinach 13.00-15.00 rysowali na żywo karykatury wszystkich chętnych.
Na czas Euro2012 w programie Galerii Plenerowej zaplanowano dwie specjalne wystawy – zakończoną właśnie „Białe Orły, czarne orły” oraz wystawę pokonkursową „Piłka w Grze”, której tematem jest piłka nożna potraktowana w szerokiej, społecznej i oczywiście humorystycznej perspektywie. Na wystawie można zobaczyć rysunki wybrane z blisko tysiąca dwustu prac nadesłanych na konkurs z ponad 50 krajów. Zobaczymy m.in. prace nadesłane z Iranu, Kanady, Egiptu, Indii, Chin, Brazylii, Argentyny, USA, Indonezji, Japonii, Filipin i oczywiście z Polski i Ukrainy.
„W krzywym zwierciadle satyry najlepiej widać radość zwycięstwa, gorycz porażki, śmiech i łzy celnie spuentowane ołówkiem i pędzelkiem. Wszystko, co w piłce nożnej zachwyca i wszystko, co budzi sprzeciw, zostało narysowane z pasją równą tej, która towarzyszy zawodnikom w czasie meczu.” – tak wystawę opisuje Zygmunt Zaradkiewicz, Dyrektor Muzeum Karykatury, pomysłodawca konkursu
Na wystawie zobaczymy m.in. portret rodzinny z matką modlącą się do sędziego piłkarskiego autorstwa Krzysztofa Grzondziela (Grand Prix Konkursu), psychoanalityczny rysunek pochodzącego z okolic Wiednia Gerharda Geppa (I nagroda) pt. „The Couch” („Kozetka”) oraz prześmiewczą karykaturę Rossa Thomsona z Wielkiej Brytanii (III nagroda), która ukazuje składanie bramek z elementów firmy Ikea („Ikea Goalposts” – „Bramki z Ikei”). Powietrzne akrobacje piłkarzy tworzących mur w obronie wyższych wartości skarykaturował ukraiński rysownik Vladimir Kazanevsky (II Nagroda). Nagrodę dla młodego twórcy, który nie ukończył 30. roku życia otrzymał odnoszący coraz większe sukcesy w Europie i poza jej granicami Belg, Nikola Hendrickx za pracę „Goal!” („Bramka!”).
BIAŁE ORŁY, CZARNE ORŁY
Miejsce: Galeria Plenerowa na Międzymurzu Piotra Biegańskiego przy Placu Zamkowym
Data: 5 - 18 czerwca 2012
Ambasada Republiki Federalnej Niemiec oraz Dom Spotkań z Historią zapraszają na wystawę Białe orły, czarne orły. Polscy i niemieccy piłkarze w cieniu polityki (Weiße Adler, schwarze Adler. Polnische und deutsche Fußballer im Schatten der Politik). Ekspozycja była prezentowana od 17 maja 2012 w Ambasadzie RFN (pon.-czw. 10.00-16.00, pt: 10.00-15.00) oraz od 5 czerwca br. galerii plenerowej przy Placu Zamkowym (Międzymurze Piotra Biegańskiego) w Warszawie. Przygotowana została w wersjach językowych polskiej, i niemieckiej, a w galerii plenerowej również w języku angielskim.
Wystawa prezentuje zdjęcia i dokumenty dotyczące historii piłki nożnej w Polsce i Niemczech w XX wieku od pierwszych kontaktów sportowych obu narodowości (mecz Cracovii z Eintrachtem Lipsk w 1913 r.) aż po dzień dzisiejszy. Stosunki polsko–niemieckie w minionym stuleciu były szczególnie dramatyczne, a niełatwa historia wspólnych kontaktów miała swoje odzwierciedlenie także w naszych sportowych relacjach. Pokazujemy wzajemną rywalizację obu narodów na polu sportowym oraz jej uwarunkowania polityczne i społeczne.
Na wystawie prezentujemy również 11 sylwetek znakomitych sportowców (10 piłkarzy i trenera), którzy przeszli do historii sportu. Każda z tych postaci przeżywała swoiste „rozdarcie duszy”. Znakomity bramkarz z lat 20. - Emil Görlitz był Niemcem, a grał w reprezentacji Polski; Stanislaus Kobierski był Polakiem, a grał w reprezentacji Niemiec, piłkarskim fenomenem był Ernest Wilimowski, który najpierw strzelał gole dla kadry Polski, później dla III Rzeszy.
Wystawę przygotowali historycy: dr Robert Gawkowski, dr Jarosław Rokicki i red. Thomas Urban, a jej tytuł nawiązuje do niedawno wydanej książki T. Urbana: Białe orły, czarne orły.
Organizatorzy: Ambasada Republiki Federalnej Niemiec, Dom Spotkań z Historią; Partnerzy: Stołeczna Estrada, Narodowe Archiwum Cyfrowe.
GRUZJA, HISTORIA I WSPÓŁCZESNOŚĆ
Miejsce: Galeria Plenerowa na Międzymurzu Piotra Biegańskiego przy Placu Zamkowym
Data: 22 maja - 4 czerwca 2012
22 maja na skwerze ks. Jana Twarowskiego w Warszawie odbyło się otwarcie wystawy plenerowej "Gruzja - historia i współczesność" przygotowanej przez Narodowe Archiwa Gruzji we współpracy z Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych, Archiwum Państwowym m.st. Warszawy i Stołeczną Estradą.
Wystawa prezentuje ponad 60 fotografii z przełomu XIX i XX wieku, a także współczesne zdjęcia gruzińskich krajobrazów i miast m.in.: Tbilisi, Batumi, Signaki oraz jednego z najstarszych miast Gruzji - Mcchety - które w 1994 r. zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Fotografie opatrzone historycznym komentarzem przybliżają gruzińskie zwyczaje, tańce i stroje ludowe.
Wystawę otworzył dyrektor generalna Narodowych Archiwów Gruzji Teona Iashvili.